00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות

הנגשת מסמך PDF

הכלים של Acrobat Pro להנגשה

להנגשת מסמכים ב-Acrobat pro DC , צריך לבחור את האיקון של נגישות בתפריט הימני. תפריטים וכלים נוספים קימים בשני הצדדים ואם הם לא נפתחו ניתן לפתוח את התפריטים באמצעות לחיצה על החצים הקטנים שנמצאים בכל צד.

מיקום כלי הנגישות ב-Acrobat pro DC

הכלים העיקריים הם, בצד ימין "Reading Order" שפותח חלון משלו, ובצד שמאל יש את "Order" ו"Tag" כל אחד פותח פאנל משלו.

הכלים העיקרים להנגשה

חלון Reading Order

תפריט סדר קריאה

פאנל סדר קריאה

ניתן לראות ולערוך את סדר הקריאה של אלמנטים במסמך. (טרם נתקלתי בטקסט בעברית שמופיע לא הפוך).

פאנל סדר קריאה

פאנל תגיות

בדומה למסמך html האלמנטים במסמך הם כותרות, פסקאות תמונות כו,
לא פעם מסמך נקרא ע"י קורא מסך לפי סדר התגיות ולא לפי מה שהוגדר בסדר קריאה, חשוב מאוד לשים לב לפאנל הזה הוא מסיע בהנגשת המסמך.

פאנל תגיות

תהליך הנגשת מסמך PDF

אחת הבעיות של הנגשת מסמכים ועריכה של סדר הקריאה היא שאין אפשרות לעשות Undo! חשוב לשמור גרסאות בשמות חדשים לאורך תהליך ההנגשה כדי שיהיה אפשר לחזור כמה שלבים אחורה.

הגדרות המסמך

יש שתי הגדרות שצריך לעדכן במאפינים של המסמך. לשם כך בתפריט הראשי בוחרים File>Properties או ctrl+D. בלשונית הראשונה של Description מגדירים את הכותרת של המסמך.

הגדרות מסמך - הגדרת כותרת

בלשונית של Advance מגדירים את שפת המסמך.

הגדרות מסמך - שפת המסמך

הכנת סדר הקריאה

שפותחים את חלון Reading Order ניתן לראות את סדר הקריאה הקיים, כל גוש של טקסט ואלמנטים אחרים מסומנים בריבוע עם מספר בפינה המספר מסמל מיקום בסדר קריאה.

סדר קריאה כאשר פותחים את המסמך

ברוב המקרים, ובמיוחד בעברית אין כל קשר בין איך שסדר הקריאה מאורגן ואיך הוא צריך להיות. ניתן לנסות לארגן את סדר הקריאה אבל יותר פשוט לנקות את המבנה הקיים ולהתחיל מחדש.
כדי לנקות את המבנה הקיים פשוט לוחצים על “Clear Page Stracture” בתפריט של Reading Order

כפתור ניקוי מבנה בחלון סדר קריאה

לאחר שמנקים את סדר הקריאה, ניתן להתחיל מסמנים את האלמנט שרוצים להכניס לסדר הקריאה, בוחרים בחלון "Reading Order" איזה אלמנט הוא כותרת מרמה ראשונה, כותרת רמה שניה, פסקה וכו'.
בתמונה ניתן לראות ש"תוכנית מועדון" כבר נבחר להיות ראשון בסדר קריאה, ויולי 2019 מסומן לקראת סימונו ככותרת מרמה שניה (הסמן על Heading 2, לפני לחיצה).

כותרות בסדר קריאה

לאחר מכן בודקים בפאנל סדר קריאה שהאלמנט שהוספנו נמצא במקום הנכון בסדר. לא פעם התוכנה מתחילה להוסיף אלמנטים בראש הסדר, כראשונים בסדר קריאה בזמן שהם האחרונים שהוספנו. ניתן לגרור אותם בפאנל להיות אחרונים בסדר.

תמונה

עבור תמונה בוחרים בחלון "Reading Order" את האפשרות Figure.

תמונה לאחר שהוגדרה לסדר קריאה - ללא טקסט אלטרניבי

כפי שאפשר לראות לתמונה אין טקסט אלטרנטיבי, קליק ימני על התמונה יפתח תפריט שמתוכו נבחר "Set Alternate Text…". ובחלון שנפתח ניתן לערוך את הטקסט האלטרנטיבי.

תפריט הנפתח בקליק ימני ובו האפשרות לערוך טקטס אלטרנטיבי

חלון עריכה לטקסט אלטרנטיבי

לאחר הפעולות הנ"ל, לפעמים קורה התונה עכיו היא ראשונה בסדר קריאה, (יכול להיות שונה ממחשב למחשב) בפאנל של סדר קריאה אנחנו מסדרים זאת וגוררים את התמונה למקום הנכון

פאנל סדר קריאה, התמונה ראשונה בסדר קריאה

בדיקה בתגיות מראה ששם הכל תקין:

פאנל תגיות מציג תגיות בסדר תקין במסמך

בדיקה

כשפותחים מסמך ב-Adobe Acrobat הוא יוצר את סדר הקריאה בזכרון עבור אותו מסמך. הסדר הזה לפעמים נשמר גם עם ערכנו ושינינו אותו. כדי לבדוק מסמך עם קורא מסך מומלץ לסגור את המסמך ולפתוח אותו מחדש, או, אפילו יותר טוב, לפתוח במחשב אחר.

כתיבת תגובה