00
ימים
00
שעות
00
דקות
00
שניות

השימוש בתוספי הנגישות

מדרגות ולצידם שיפוע שאינו מונגש כלל

תמונה זו של מדרגות בהוד השרון מדגימה באופן מצויין את מה שתוספי הנגישות עושים לאתרים. הי המדרגות האלה מונגשות, יש לצידן שיפוע, אבל רוחב השיפוע צר מלהכיל כסא גלגלים או עגלת תינוק ואם יש לך כסא גלגלים מספיק צר, ואתה מספיק נועז לרדת בשיפע התלול הזה, אז מישהו תקע שם עמוד חשמל והוסיף גם שלוש מדרגות קטנות. מישהו סימן -V על הנגשת המדרגות, אבל מי שלא יכול לעלות במדרגות וצריך את השיפוע, לא יכול להשתמש בשיפוע הזה.
בעקבות התקנות, אתרים רבים החלו משתמשים בתוסף הנגשה לאתר, אותו כפתור עם אייקון של חנית נכה. לחיצה על הכפתור פותחת תפריט של אפשריות שינוי בדרך בו האתר מוצג. בעלי אתרים ומפתחים רבים חושבים שבהתקנת התוסף הם עומדים בתקנות הנגישות, יותר מכך חלק מהשירותים מבטיחים שהתקנת התוסף היא כל מה שצריך כדי לעמוד בתקנות הנגישות. לצערנו התוצאות בשטח מראות אחרת, בלא מעט מקרים תוספי הנגישות מיותרים, לא מכסים את כל הדרישות כדי להנגיש אתר ואף יוצרים בעיות נגישות בעצמם.

אלמנטים שלא מונגשים ע"י תוספים

רוב הפרמטרים שתוספי הנגישות מטפלים הן האופן שבו מוצג האתר: ניגודיות בין טקסט לרקע, גודל טקסט, אנימציות ומעברים של אלמנטים בעמוד. ישנם ריכיבים ואלמנטים באתר שהתוספים לא עוזרים להנגישם, לדוגמה:

  • טפסים – ישנם לא מעט סעיפים בתקן הנגישות הנוגעים לטפסים: כיצד השדות צריכים להיות מסומנים ומתויגים, הדרך בא מוצגות הודעות שגיאה וכו', כל אלא שינויים ברמת הקוד של האתר שרוב תוספי הנגישות לא מצליחים לתת להם פתרון.
  • תמונות – יש תוספים שאינם מתיחסים לתמונות, יש כאלה שיגידו היכן חסר טקסט אלטרנטיבי, ויש כאלה שבאמצעות AI יצרו תיאור תמונה – שזה כמו להשתמש בגוגל טרנסלייט כדי לתרגם עבודת דוקטורט, ה-AI אולי מזהה את התמונה אבל לא תמיד את ההקשר שבא היא מופיע ואיזה תיאור באמת מתאים, במיוחד תמונות שתפקידם לתת אוירה ולהעביר תחושות.
  • מסמכים להורדה – מכירים את זה שיש מסמך להורדה מאתר? קובץ וורד, או PDF. ובכן גם המסמכים האלה צריכים להיות מונגשים, וזה תוכן שלתוספים אין גישה ויכולת להשפיע אליו.

לא חלק מהפתרון חלק מהבעיה

לא מעט אנשים עם מוגבלות גולשים ומנווטים באתרים באמצעות המקלדת. הם אינם יכולים להשתמש בעכבר, או שאין להם את היכולת לראות את הסמן של העכבר או שאין להם היכולת להזיז את העכבר. לא פעם נתקלנו בתפריטי נגישות אשר לא היה ניתן להפעילם באמצעות מקלדת בלבד.
היו אתרים שאנחנו ב-Kull-Air Studio, בדקנו וראינו שהתוסף יוצר בעיות נגישות, משנה את הצורה בה משתמש עם מוגבלות חווה את האתר: באחד האתרים שבדקנו הטמעת את תוסף הנגישות הוסיפה תכונה שנקראת tabindex לאלמנטים באתר, תכונה זו משפיעה על הסדר בו מנווטים עם מקלדת באתר. השינוי היה לא הגיוני ולא התאים לסדר הנכון של אלמנטים באתר.
תוספי נגישות אחרים הוסיפו קיצורי מקלדת שמשמשים באמצעים אחרים שעוזרים לאנשים עם מוגבליות.
הוספה זו שלקיצורים, פגעה בתפעול של אותם אמצעים, ויצרה למשתמש בילבול, חוסר התמצאות, ותיסכול מהשימוש באתר.

שוהה קריאה, מאמר של אילנה ביניש בנושא: תוספי נגישות משתלטים על הפוקוס ומשנים סדר קריאה

מורכבות מיותרת

כשאתם באים למסעדה חדשה ולא מוכרת כמה זמן לקוח לכם לבחור מנה מהתפריט? כשמיקרוסופט יוצאים אם גרסה חדשה לאופיס ועושים מהפכה בממשק שלו וורד, כמה זה מתסכל לחפש את אותה אפשרות שהרגע היתה שם? תחשבו כמה זה מתסכל לחוות את אותה חוויה הכל פעם שאתם גולשים לאתר חדש.
הוספה של תפריט נגישות, היא למעשה הוספת מורכבות טכנולוגית עבור בעלי המוגבלויות, עליהם לנווט בתפריט חדש ולא מוכר.

היה אף מקרה ששירות של תוסף נגישות יצר בעיות אבטחה באתרים.

אנחנו ב-Kull-Air Studio מאמינים שאין פתרון יותר טוב להנגשה מאשר מהנגשה של הקוד של אתר וכתיבת התוכן באתר בצורה נגישה. אין פתרון קסם מלבד בניה נכונה של האתר באופן נגיש.